Par godu Investment Agency 20 gadu jubilejai j2018. gada 11. oktobrī Igaunijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerā norisinājās seminārs, kura ietvaros klātesošo uzmanība tika pievērsta tam, vai šobrīd ir izdevīgs laiks uzņēmuma pārdošanai. Semināra runātāji: Illar Kaasik, Tõnis Tamme, Vallot Mangus, Vahur Vallistu un Eva-Maria Kangro. Moderators: Marko Reikop.
Investment Agency vadošā partnera Illara Kaasika prezentācijā tika atspoguļota dažādu faktoru ietekme uz uzņēmumu vērtībām ekonomiskajā vidē. Pēdējo gadu ES Centrālās bankas aktīvu pirkšanas programma ir atbalstījusi ekonomikas izaugsmi. Paredzams, ka programma beigsies 2018. gada beigās vai 2019. gada sākumā. Programma gandrīz 2,6 triljonu eiro vērtībā ir sekmējusi ES zonas ekonomiskajai izaugsmei. Zemās procentu likmes ir arī pozitīvi ietekmējušas ekonomiku.
Lielākais plānotais infrastruktūras projekts noteikti ir Rail Baltic ar prognozētajām izmaksu apjoms ir1,6 miljardi eiro. Būvniecības posmā šis projekts noteikti pozitīvi ietekmēs būvniecības nozari, taču jāņem vērā, ka pēc projekta pabeigšanas būvniecības nozarei būs jāpielāgojas jauniem tirgus apstākļiem. Liela apjoma investīcijas vienmēr sabiedrībā izraisa dzīvas debates un palielina mūsu pamanāmību ārvalstu partneru acīs. Rail Baltic jau ir ienesis vairāk nekā 50 miljonus eiro tiešo investīciju Igaunijas privātam sektoram, piemēram, Trev-2 pārdošana Eurovia un Transiidikeskus pārdošana Hamburger Hafen und Logistik AG.
Lielāki infrastruktūras projekti ietver arī Balticconnector, Estlink un Igaunijas platjoslas infrastruktūras tīkla (EstWin) attīstību. Šīs investīcijas infrastruktūrā nodrošina Igaunijas ekonomikai labāku piekļuvi elektrības un gāzes tirgiem un uzlabo piekļuves pieejamību ātram internetam. Prezentācijā tika analizēta arī infrastruktūras investīciju ietekme uz dažādām tautsaimniecības nozarēm.
Juridiskā biroja Triniti partneris Tõnis Tamme runāja par nepieciešamību sagatavoties darījumam. Lai darījums būtu veiksmīgs, ir svarīgi, lai gan pircējs, gan pārdevējs izpildītu mājasdarbu. Viņa ieteikums ir iesaistīt procesā konsultantu, neskatoties uz to, vai uzņēmums ir liels vai mazs. Gatavojoties darījumam, ir svarīgi “organizēt mājas”, jo veids, kā tiek organizētas lietas, ir loģiskas pārdevējam, bet ne pircējam, kas nāk no ārpuses.
Viens no lielākajiem TMB akcionāriem Vallot Mangus uzstājās ar stāstījumu par to, kā 1961. gadā izveidotā Tartu Maja gadu gaitā kļuva par starptautisku betona izstrādājumu ražotāju AS TMB, kas 2018. gadā ieņēma pirmo vietu Äripäev būvmateriālu ražotāju TOPā. 2017. gadā TMB ieņēmumi un pamatdarbības peļņa sasniedza attiecīgi 124 un 17,9 miljonus eiro gadā. Kopš 90. gadiem uzņēmums ir piedzīvojis vairākus attistības etapus: uzņēmuma privatizācija 1994. gadā, MBO (vadības izpirkums) 2012. gadā, lielāka Somijas konkurenta Betonimestarit OY iegāde 2016. gadā un uzņēmuma pārdošana vienam no lielākajiem betona izstrādājumu ražotājiem Eiropā - Consolis Grupa, 2018. gadā. Lai gūtu panākumus, uzņēmumam ir nepārtraukti jāveic jauninājumi, un uzņēmējam ir jāattīstās un jāpielāgojas jauniem apstākļiem.
Swedbank projektu finansēšanas nodaļas projektu vadītājs Vahurs Vallistu sniedza pārskatu par to, kā un uz kādiem nosacījumiem banka finansē uzņēmumu iegādes darījumus. Klienti, kuriem nepieciešami līdzekļi šādu darījumu finansēšanai, vēršas uz banku. Finansējot izpirkumus, viņš ieteica izmantot konsultantu palīdzību, jo viņu praksē ir bijuši gadījumi, kad nav izpildīti līguma nosacījumi. Ekonomikas stāvokli Swedbank eksperts atzinis kā labu.
Psiholoģijas ārstes un agile treneres Evas-Marijas Kangro prezentācija koncentrējās uz psiholoģiskajiem procesiem, kas notiek uzņēmēja prātā, ja lēmums par uzņēmuma pārdošanu ir pieņemts vai notiek pārdomās šajā sakarā.
Paneļdiskusijas ietvaros tika apspriesta recēsijas tēma. Viedokļi šķīrās - pēc Tõnis Tamme domām, krīze pazīmes jau ir pamanāmas dažās nozarēs, piemēram, pakalpojumu nozarē nav pietiekami daudz darbinieku, līdzīga situācija ir arī ar skolām un restorāniem. Vahur Vallistu uzskata, ka krīzes pazīmes kaut kur vienmēr var tikt novērotas, un, salīdzinot ar 2007. – 2008. gadu, kad tikai dažiem bija labi, tad šobrīd daudziem klājas labi. Pēc Vallot Mangus teiktā, daudzās jomās trūkst talantu, bet vienīgais, par ko tiek runāts, ir talantu atgriešana IT un kultūras kontekstā. Talanti meklē pievilcīgus darba devējus, jo uzskata sevi par pievilcīgiem.
Semināra beigās Marko Reikop uzdeva runātājiem jautājumu - vai šodien ir piemērots laiks uzņēmuma pārdošanai?
Eva-Maria Kangro: jā, ja tas ir rūpīgi pārdomāts lēmums. Pēc Vahur Vallistu domām tagad ir piemērots laiks uzņēmuma pārdošanai, jo ekonomikas stāvoklis ir labs. Illar Kaasik: ja uzņēmumam ir 5 gadu vai garāks attīstības plāns, tad pārdošana nav piemērotāka izvēle, bet, ja tāda attīstības plāna nav, tad būtu saprātīgi apsvērt uzņēmuma pārdošanas ideju, jo šķiet, ka ekonomiskā vide ir sasniegusi izaugsmes posma beigas.
Eva-Ell Paalimaa, Investment Agency komunikācijas vadītāja